Translate page

fredag 28. februar 2014

Hopp Karoline hopp

De fleste har fått den historien servert av norsk-læreren sin på videregående, vil jeg tro, at da Karoline Bjørnsson tok Bjørnstjerne i utroskap, truet hun med å hoppe ned fra verandaen på Aulestad, om han ikke sluttet å jage de utenomekteskapelige skjørter. Svaret fra Bjørnstjerne skal ha vært, «Hopp Karoline hopp

"Hopp Karoline, hopp"
Dette er nok en historisk diktning mer enn sannhet, men uttrykket fester seg likevel hos unge, lett påvirkelige nerdestudenter som meg. Så derfor tenker jeg på Karoline og Bjørnstjerne hver gang jeg trener hopp med Essa.

Lydighetshopping har vi ikke trent så mye, og det gikk altså opp for meg for bare et par-tre dager siden, at det var lurt. Jeg snakket om å konstruere et hinder selv, men så kom Ghita meg til unnsetning og lånte meg et skikkelig hinder, et slikt vi risikerer å møte i LP-ringen.

På vei hjem fra Ghita i går kveld kjørte vi ned i Møllebukta. Først gikk vi en liten luftetur, og så satte jeg opp hinderet. Jeg har blitt litt i tvil om øvelsen Hopp over hinder. Får jeg lov til å si Hopp og så På plass? I følge enkelte nettdebatter får jeg visst ikke lov til det, men må ha en innkalling som skal være over hinderet.

I reglementet står det at kommandoene som kan brukes er ord eller tegn for "bli" "på plass" og "hopp". Det borger jo for at jeg skal kunne si Hoppåplass, i det minste.

Først forsøkte jeg "På plass" og "Hopp". Men med en hund som er veldig ivrig på innkallingen, ja så var hun på siden av hinderet før jeg fikk sukk for meg.

Jeg prøvde en litt raskere variant, men samme labre resultat. Okei, tenkte jeg, jeg bytter kommandoene. Hunden skal jo tross alt hoppe først og så komme på plass. Hoppåplass ropa jeg, og det gikk så det grein!

Etter hopp to begynte hun å ta fraspark i hinderet, og det skal hun jo ikke, så jeg senket det en pinne og agiterte litt mer, og da fløy hun over som en Sputnik!

Vi trenet litt andre momenter også, der i skumringen. Det kom en BC-blanding og forstyrret oss, eieren ble litt flau da han forsto de ødela treninga for oss, men det gikk jo greit, for så vidt.

I ettermiddag satte jeg hinderet opp i hagen, og så tok vi oss et par jump frem og tilbake der. Det gikk også kjempefint, etter litt nøling i starten. Jeg tror nok det er jeg som nøler og tuller mer enn hunden.

Jeg fant forresten denne fine siden for innlæring av hopp over hinder, for de som er interessert.

Vi gikk en liten tur bort til MalmOrstad etter hagehoppingen og trakket litt lineføring, stå, avstandskontroll og innkalling på asfalten. Der var det blitt helgestille, det sto bare en Mitsubishi Lancer og sveiv borte ved verkstedet, sånn ensom og forlatt i fredagen. Treninga gikk flottings, så nå tenker jeg at vi tar ikke noen trening som angår lydighet i morgen, nå får alt det hvile til søndagen. Ja for i morgen skal vi til Veraland og gå spor, er planen.





View Larger Map

Jeg har lyst på et litt langt, ukjent spor med liggetid 2 timer pluss- uten gjenstander, med sporleggeren med på turen, slik at jeg får nødvendige tilbakemeldinger. I mens har jeg lyst til å trene på plukking av gjenstander - og på et par sporoppsøk. Vi får se hva det blir av tid, men det er i alle fall planen så langt. Nå køya, slik at jeg ikke forsover meg i morgen. Ah, helg. Så deilig å kunne sove helt til halv åtte! (<-Sarkasme)



Drømmen er en hund som blir så ivrig som dette på gjenstand i spor!





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar