Translate page

torsdag 28. november 2013

En fantastisk treningsøkt

Onsdagen sto runderingstrening på planen. På Dale møtte åtte andre to- og firbeinte som hadde noenlunde samme plan som oss, og med så klare mål for øyet var det bare å kjøre i gang da klokka slo seks.

Åsted: Dale i Sandnes.

Selv om vinden for det meste sto fra nord-vest, slo den også rundt der ute i skogen, slik at hundene godt fikk vist fram hva de er gode for i runderingsløypa.

Førstehund ut var Jack, en seks-syv måneder gammel Border Collie av varsom natur. Hans viktigste oppgave denne kvelden var å komme ut til figuranten med mindre og mindre støtte fra hundefører. Første figurant var «helt nybegynner»-stil, og så jobbet vi oss frem til siste figurant, hvor hunden fikk bruke nesen og jobbe seg ut selv. Skikkelig bra økt som kan gjøre enhver BC-elsker stolt av rasen.

Andrehund var A-godkjente Sibbe, som sibbet rundt og fant oss alle. Han ville ikke halse ute hos meg, før han hadde undersøkt vesten min virkelig nøye etter godbiter. Da han ikke fant noe lettkjøpt snop, tok han til å bjeffe - rett i øret mitt, rampen.

Den tredje bikkja ut på søk var Bisco, som hadde en god dag og fant alle sine figuranter, han med. Melding med bringkobbel og bare gøy!

Her kommer Silja med melding - fra Dyranut i august.
Essa var nest sist ut. Jeg ba figurantene legge seg der de ville, med ca 200-250 meters midtlinje. Jeg tenkte vi måtte belage oss på noen blindslag først, men jommen hadde ikke første figurant lagt seg like etter start. Da Essa kom tilbake, hadde instruktøren gått for å plukke opp lyset hennes som hadde falt av vesten, og da ble hun så satt ut at hun sprang ut til figuranten igjen, uten påvisning. Men gang nr to gikk det helt fint. Så fikk hun noen deilige blindslag høyre, venstre, høyre, venstre, før hun tok et kjempeslag ut og fant figuranten ute på 100 meter. Figuranten hadde tenkt at vi kom til å slå på henne rundt svingen, men Essa trakk altså fordel av den lille vinden som kom fra sør-øst og fant henne fort. En vakker melding leverte hun også, landet i leggen på meg så jeg sto der og vaiet helt flaggstang. Jeg var strålende fornøyd etter denne økta og føler vi er virkelig på rett vei.

Strålende fornøyd ble neste hundeeier ut også, da Snusken for som en vind - i blindslagene og kom med løsbitt så fint som så.

Da vi var ferdige etter to timer var det en fornøyd gjeng som skilte lag!




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar