Translate page

onsdag 13. november 2013

Bare sprøyt

Det ble ingen NRH-trening på oss i dag, for alle de firbente i husstanden, det vil si Essa og kattene Troika og Soppen Sisu, hadde veterinæravtale for å få sin årlige vaksinedose. Forrige år stakk Troika av før jeg fikk puttet henne i buret, da hun kloret rett og slett katteluka i stykker, villdyret.
Jeg kan jo forstå at dyrlegebesøk ikke er det morsomste på jord, det er kjedelig, det gjør til sist vondt, og besøket stresser jo også oss mennesker opp slik i forkant, at dyrene reagerer på det. 
Men Trude, vi vil ikke til
dyrlegen!
Heldigvis er det ingen av dyrene som tar slik på vei av selve dyrlegen at det byr på store problemer, annet enn logistikken i å fange og holde på to katter som er vant til å få gå inn og ut som de vil til alle døgnets tider. Ja, og bortsett fra gråtingen som river i sjelen og strør salt i såret på en istykkerkloret samvittighet. 
Kånå hadde vært så forutseende i formiddag at, da begge kattene var inne, satte hun et tiliters malingspann foran katteluka, slik at de fikk bli inne. Jeg synes jeg hører henne si det til Troika, «Klor den du, ditt katteskinn!»
Brukshunden Essa gråt ikke som et barn, hun var stor og stille på hele dyrlegeturen, selv om hun var litt skjelven akkurat oppå undersøkelsesbordet. 
Vel hjemme igjen, - dyrene litt rikere på vaksine og erfaring i bilkjøring (hvilket kattene uten tvil ville betakket seg fra, hadde de hatt stemmerett), de tobeinte litt fattigere på grunker -, vanket det ytrefilet i søkk & kav på alle som en. Troika holdt på å sette verdensrekord og spise ei hel ku, men heldigvis stoppet hun like før hun sprakk. 
I morgen er det påan igjen med ny apellmerkedag, det skal bli godt for Essa å ut litt mer, denne uka har vært full med alt annet, så hun har fått bare små treningsøkter når vi har luftet ellers. Jeg pleier mine abstinenser ved å lese litt i Din Hund, Din Hund fortsetter og 100% positiv hverdagslydighet. Det gjør jeg. 
Det er nemlig slik at, for å bli en god nok hundeeier, er det å øke kunnskapen alltid viktig, mest av alt for hundens skyld. Ulempen er at jeg får sinnsykt lyst på valp. Nå må jeg til og overtale kånå!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar