Translate page

fredag 8. november 2013

Klikkertrening

Klikkertrening er, uten tvil, kjempegøy for både hund og eier. Det er de som kvier seg for klikkertreningen, de synes, sier de, det høres komplisert ut. Det er ikke det, tvert imot fjerner det vanskeligheter for hunden. Det krever mer av eieren ja, det er rett - til å begynne med. Når du har lært deg å klikke til rett tid, da er det morsomt også for deg.

Jeg skal innrømme at jeg er en av de glade amatører når det gjelder klikker. Jeg klarer slett ikke alltid klikke til rett tid, jeg har ikke klart å erstatte «Bra!» og «JA!» med klikkeren helt og jeg gjør helt sikkert andre basale og banale feil. Derfor har jeg kjøpt meg en klikkerbok som jeg har tenkt å forsøke fordype meg i, den heter Clicker Training for Obedience og er skrevet av Morgan Spector.

"Whatever behaviour you have achieved in the dog, it is the product of what you have done to reinforce it. So you must always be thinking about what behaviour you intend to reinforce,  and how you are doing it."
En standard klikker. Den henger alltid på «hundebuksa».
Det er ingen tvil om at hundetrening kan være vanskelig til tider, det er om å gjøre å gå inn i det med åpent sinn, vilje til suksess for både hunden og deg og alltid med baktanken om at dette skal være morsomt, selv om det er vanskelig. For det morsomste av alt er jo å overkomme vanskelighetene! Om det krever at jeg leser en bok eller to, så får det være morsomt, det med!

Det er et par-tre, ja kanskje noen fler, ting som er veldig viktig med klikkertrening. Klikket skal alltid - alltid - etterfølges av belønningen. Klikket skal alltid - alltid - avslutte handlingen. Klikkertreningen er en positiv treningsmetode, den skal ikke inneholde negative forsterkere, slik som kjeft, fysisk korreks eller noen annen form for avstraffing. Når hunden gjør feil skal du avvente og se om ikke hunden, når klikket uteblir, selv klarer å tenke seg frem til at den må gjøre noe annet for å få belønningen. Det vil kreve mer tålmodighet av deg, men det vil i det lange løp være verdt det. En hund som tenker selv er morsommere og får mer selvtillit og selvstendighet.

I dag skulle det vært sportrening på Dale, men nå ser det ut for jeg blir alene der. Derfor reiser jeg ut med det for øye å - hvis plaskregnet gir seg - legge ut bare et enkelt spor selv til Essa. I tillegg skal jeg trene en dose lydighet også - klikk-klikk!

Bilde av Dalsnuten oktober 2013
Dalsnuten oktober 2013


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar