Translate page

fredag 8. november 2013

Apellmerkekurs - Halvveis


Torsdag var vi på lydighetstrening (apellmerkekurs) hos Ghita igjen. Jeg føler at det begynner å løsne litt nå, gå litt greiere med lydigheten. Jeg må bli flinkere til å: Ikke mase så mye på Essa når vi trener, men heller vente henne ut. Være mer nøyaktig med hvor hun går før jeg belønner. Trene mer i ulike miljøer, gjerne i områder med mange andre hunder, slik at hun roer seg i det miljøet.

Jeg synes etterhvert at lydighet er så gøy at jeg kan tenke meg å gå litt videre enn bronsemerket. Derfor har jeg lest litt i reglementet for lydighetsprøvene. Det anbefaler jeg alle som vil vite litt mer om hva som kreves av deg som hundefører.

Når du leser programmet for de høyere øvelsene kan du få klump i halsen og sommerfugler i magen, for det er mye som kreves av trening og opplæring for å nå så langt. Men klarer du å gjøre lydighetstreningen om til et samarbeidsprosjekt mellom deg og hunden, hvor det er moro å trene og resultatene er at dere får kontakt og forståelse for hverandre, da er lydighetstrening og -konkurranser faktisk morsomt, nyttig og lærerrikt.

Jeg har alltid syntes at jeg blir ganske streng, sint, stiv, mistilpassa og krevende når jeg trener lydighet med hunden, så vi har gjort all slik trening helt «uoffisielt», det vil si uten rammen rundt at det dreier seg om lydighet. Da har vi kommet et godt stykke på vei, Essa kunne mye uten at vi stilte oss opp og kommanderte på plass og styrte på med presisjonsting. Det er først når det kommer inn, at jeg blir varm i hodet og begynner en omgjøring fra sur gretten kjerring til supernazibitch.

Hvis du er helt fersk når det gjelder lydighetstrening, anbefaler jeg også at du leser litt på nettet om lydighetstrening, blant annet hos hunden.no.:

Noen mer løse – men gode – tips og råd finnes her.

Det er ellers kanskje lurt å lete blant videoer og bøker for å finne læresteder for hvordan du går fram i lydighetstreningen.
- Men til syvende og sist bor det, mener jeg, mest motivasjon og resultater i å gå på kurs med hunden. Du får instruksjon – noen andre som ser på deg og det du gjør, de vil gi deg råd og si hva du gjør rett og feil. I tillegg får du trene sammen med andre, det er sosialt både for deg og hunden.  Start gjerne med valpekurs dersom du har en valp, fortsett på appellmerkekurs/ grunnkurs lydighet, og fortsett derfra. Hvor du finner kurs? Det er mange av NKKs klubber som arrangerer kurs, selv deltar jeg via Sør-Rogaland brukshundklubb. Sjekk her for en oversikt over mulige klubber. 
Utenfor NKK er det en del andre arrangører av kurs, her i regionen kommer jeg umiddelbart på Canis avdeling Stavanger, Siddis hundeskole og Aktiv Hund, men det er også andre arrangører av kurs, jeg fant noen av dem her.
Et viktig råd helt til sist, ikke tren for mye med hunden – eller for lite. Da kan det gå deg slik som denne mannen!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar