Translate page

onsdag 26. februar 2014

Sommerfuggel i vinterland

Snødekt bakke og vårsolSelv om det fortsatt må gå for vinter på kalenderen, er det ikke så galt med temperaturen utendørs. Likevel er det ikke kommet dithen at sommerfuglene skal fly så mye som de gjør i magen min om dagen.

Jeg tror det er på grunn av lydighetsprøven vi skal være med på den 2. mars, at matmor er så fortufsa og nervøs og - ja jeg skal innrømme det - gledelig spent. Det er verdens første lydighetsprøve for begge oss to dette, og jeg driver på å pugge øvelsene slik at vi i alle fall skal vite hva vi har i vente og i hvilken rekkefølge de kommer fallende, slagene.

Jeg kjørte en test i morges, og det var bare en ombytting av de to siste øvelsene jeg hadde feil, ellers husket jeg både hva øvelsen het og hvor den kom i rekkefølgen.

1.
Visning av tenner
1
2.
Fellesdekk 2 minutter
3
3.
Lineføring
3
4.
Dekk fra holdt
2
5.
Innkalling fra sitt
2
6.
Stå fra marsj
2
7.
Hopp over hinder
2
8.
Kontroll over hunden på avstand
2
9.
Helhetsinntrykk
3

Sånn ser rekkefølgen på øvelsene ut, hvis du lurer. Poengene fordeles litt forskjellig. Du får opptil 10 poeng i hver øvelse, men så ganges det opp mot en såkalt koeffisient, slik at den totale poengsummen du kan oppnå i prøven er 200 poeng. De øvelsene som veier mest er fellesdekk, lineføring og helhetsinntrykk med koeffisient 3, den som teller minst er visning av tenner med koeffisient 1, og de øvrige har koeffisient 2, summen av koeffisientene er 20. Det er likevel ikke den minste poengsummen du kan oppnå, for du kan faktisk bestå prøven med null på enkelte av øvelsene.

Essa og jeg har likevel ikke som mål å få tjue poeng eller mindre, vi streber litt høyere enn som så.

Den øvelsen vi har trent minst på, er hopp over hinder. Jeg må kanskje bygge et hinder til oss, slik at vi får øvd litt på torsdag. Det skulle egentlig vært trening på Åsen, men siden det er vinterferieuke her, er det utsatt til neste uke.

Hopp over disse går i alle fall, viser Essa.
Hinderet som skal hoppes skal være en meter bredt, 70 centimeter høyt som maks og det skal være
tett (ikke mulig å se gjennom). Jeg vet jo at Essa hopper slike hindre lett og villig, kanskje litt for villig. Øvelse må uansett til. Jeg lurer på å sette opp en enkel løsning med isoporplate (jeg har ei i kjelleren) som festes med tape på to stenger (jeg har i kjelleren), som bare kjøres ned i plena. Jeg har ikke plen i kjelleren, men utenfor er det en liten flekk, heldigvis!

Jeg skal jommen meg lage et hinder nå i ettermiddag, eller i kveld etter NRH-treningen, tenker jeg.

NRH-treningen skjer forresten i Ølbergskogen i kveld. Det blir moro med nytt treningslag og litt lysere kvelder!








Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar